Carnaval in het land! - Reisverslag uit Praia, Kaap Verdië van Tine B. - WaarBenJij.nu Carnaval in het land! - Reisverslag uit Praia, Kaap Verdië van Tine B. - WaarBenJij.nu

Carnaval in het land!

Door: Tine

Blijf op de hoogte en volg Tine

23 Februari 2012 | Kaap Verdië, Praia

Tijd voor een nieuw blogberichtje? :)

Zoals ik al gezegd had, heb ik nu een weekje vakantie voor carnaval. En dat wordt hier uitbundig gevierd hoor!
Donderdag zijn alle lessen om 16u gestopt voor de stoet van de leerlingen. Ik moest in de namiddag maar een uurtje gaan observeren, daarna nog even naar het strand geweest en dan opnieuw richting school voor de carnavalstoet!
't was wel de moeite om eens te zien. De leerlingen hadden goed hun best gedaan :)
Een halfuurtje later dan gepland (het gaat hier allemaal op 't gemak) is de stoet dan vertrokken door de straten van Sal Rei.
De directrice van de school, Denise, liep ook mee met haar twee kindjes en trok ons mee in de stoet! Spijtig dat we niet verkleed waren seg..!
We hebben dan een eindje meegewandeld en gedanst op de muziek ;)

Vrijdag was het de beurt aan de lagere school en de kindjes van de sloppenwijk!
We waren in het dorpje om naar de winkel te gaan en plots zagen we de stoet van de sloppenwijk ook langskomen, met Célia erbij!
Superschattig allemaal! En zo trots dat die kindjes zijn :) Célia had handen te weinig om al de kindjes vast te houden!
Echt leuk om te zien!
Kort daarna kwam de stoet van de lagere school eraan, die was nog een stuk groter natuurlijk! Op de tonen van de carnavalmuziek konden we ook Wannes en Isabelle terugvinden in die stoet :)
Zij hadden hun helemaal laten gaan met de vermomming en waren goed verkleed ;)
Toen we terug naar huis wandelden, kwamen we nóg een stoet tegen, van een ander schooltje van Sal Rei.
Die hebben we dan ook nog even bekeken en gefotografeerd :) allemaal echt heel leuk om te zien!

Zaterdag was ik goed uitgeslapen om er 's avonds tegenaan te gaan! We zijn eerst naar de Cocoa-bar geweest en dan werd ons verteld dat er een carnavalfeestje was in een restaurant (waar we al gaan eten waren).
Wij daar naartoe, IEDEREEN was daar verkleed, dus zijn Wannes en Sam nog snel onze maskers gaan halen. Zo vielen we niet uit te toon ;)
Dat was echt een leuk feestje, met gratis drank (inbegrepen in de inkomprijs) en hapjes enzo!
Het was natuurlijk wel altijd dezelfde muziek, zoals het carnaval in Brazilië! Wel leuk, maar na een tijdje is het altijd 't zelfde natuurlijk :)
Maar we hebben ons goed geamuseerd!
De ochtend nadien is altijd iets minder interessant natuurlijk ;)
Zondag was vooral een luie dag en hebben we in de namiddag op het strand gelegen. 't was nog veel warmer dan gedacht en we hebben er dus weer een bruin tintje bij ;)

De 21e is het hier officieel carnaval en is er een megafeest in de plaastelijke discotheek hier! Overdag zijn er dan ook overal stoeten op straat enzo!
Alleen spijtig dat we niet op één van de andere eilanden zitten want daar wordt het nog veel uitbundiger gevierd naar 't schijnt, echt zoals in Rio de Janeiro..
Maar, we mogen hier ook niet klagen, 't is alleszins héél anders dan in België! :)
Iedereen is dan in een superzalige sfeer, we komen ook regelmatig de directrices van de scholen en mensen van het ministerie van onderwijs tegen die dan superzalig verkleed zijn en helemaal losgaan! Echt zalig :)
Overdag waren we naar het strand gegaan en zagen we dat ze alles al aan het klaarzetten waren om er 's avonds een goed feestje van te maken.
We waren eigenlijk net te laat om de stoet op straat te zien en te vroeg om naar de feestjes te gaan..
Echt stom! Dan zijn we nog maar even terug naar het appartement gegaan.
Om daarna goed te gaan feesten in de Social Club :) In 't begin was er nog niet veel volk want de feestjes beginnen hier altijd pas rond 1u ofzo.
Het was natuurlijk heel de tijd carnavalmuziek - zo van die vrolijke beats zoals op het carnaval in Rio!
Iedereen was direct in the mood en 't was een leuk feestje! We hebben bijna mee afgesloten daar ;)
Laat ons zeggen dat het al wel laat/vroeg was toen we weer op't appartement waren :)
De dag erna hebben we dan ook tot 's middags geslapen! En dan nog wat gechilled op het strand! :)
Vanaf vandaag moet ik weer gaan observeren in de secundaire school en begint iedereen weer met z'n eigen taken..

Binnenkort moeten we eens stilletjesaan gaan informeren over ons verblijf op het andere eiland Santiago, waar we gaan studeren in Praia aan de universiteit.
Want volgend weekend (het eerste weekend van maart) vertrekken we naar daar. Dat zal weer een hele andere ervaring worden :)

To be continued...